Bild1 2

Laserterapi

Behandling med laser påskyndar kroppens egna läkeprocess.

Vad gör lasern?
Vid laserterapi aktiveras och påskyndas cellernas och kroppens självläkning. Effekten är väl utforskad och den vetenskapliga litteraturen är mycket omfattande.

Hur?

•  Laserljuset tillför energi till mitokondrien - cellens kraftverk.
  • Lasern påverkar de celler som har nedsatt energiproduktion och accelererar/normaliserar ATP-produktionen.

Vad kan behandlas?

• Kroniska och akuta åkommor.
  • Smärta, värk, inflammationer, reumatiska sjukdomar, artros, skador, sår m.m

Vem kan behandlas?
  • Alla över 8 år
(se kontraindikationer för undantag)

Fördelar med laserbehandling:

• Snabb och effektiv behandling
  • Smärtfri behandling
  • Kompletterar eller ersätter läkemedel
  • Goda behandlingsresultat
  • Inga biverkningar

Hur ofta?
Det är helt individuellt och beroende på vilket besvär du har. Vanligt är 1-10 behandlingar under 1-6 veckor.

Kontraindikationer:
  • Epilektiker - ej behandling över huvudet
  • Gravida - ej behandling över mage
  • Hjärtsjuka - ej behandling över hjärta (om du har pacemaker går det bra att behandla)
  • Organtransplanterade
  • Personer med cancer/blodsjukdomar behandlas ej
  • Det går ej att behandla på mörka fläckar (tex födelsemärken, tatueringar) eller solbränd hud, endel mörkhyade kan vara svårbehandlade. Hör gärna av dig om du är osäker.

Forskning
Det finns mängder av studier på laserterapi och en god evidens,
klicka på länkarna om du vill läsa forskning på laser:

Laserterapi lindrar smärta vid nackartros
Smärta är ett av de vanligaste och mest besvärande symptomen vid artros i halsryggen.  Syftet med denna studie var att utvärdera den smärtstillande effekten av laserterapi (LLLT) och tillhörande funktionella förändringar. Sextio patienter mellan 20 och 65 år med kliniskt och radiologiskt diagnostiserade artros i halsryggraden ingick i studien. De delades in i två lika stora grupper och fick antingen behandling med LLLT eller placebo laser.
Patienterna i varje grupp undersöktes när det gäller smärta och smärtrelaterade fysikaliska fynd, såsom ökad paravertebrala muskelspasmer, minskad lordos och undersökning av rörelseomfånget i halsryggraden före och efter behandling. Smärta, paravertebrala muskelkramper, lordos vinkel, rörelseomfånget i halsryggraden och funktion undersöktes efter behandlingarna och förbättras avsevärt i LLLT gruppen, men ingen förbättring konstaterades i placebogruppen. LLLT verkar vara framgångsrik i att lindra smärta och förbättra funktion i artros i halsryggraden.

Klicka här för att läsa studien

Akillestendinopati
I en randomiserad och kontrollerad studie av behandling av akillestendinopati visar att med både laser och excentrisk träning förkortar man läkningsprocessen med hela 8 veckor. Jämfört med om man bara utför excentrisk träning.
Klicka här för att läsa studien

Mer forskning...
Det internationella laserförbundet har ett flertal studier om laserterapi. Gå gärna in på deras hemsida för att läsa mer:
www.walt.nu

Denna klinik är utbildad av:

Muskelkliniken använder sig av en PowerLaser PL500Pro
som är en av de ledande lasrarna på marknaden inom medicinsk laser med en våglängd på 808 nm och en medeluteffekt på 500 mW.